Tunel do pekla, alebo tunel cez urán

16.10.2024
V rámci modernizácie železničnej trate v úseku Poprad-Vydrník sa plánuje raziť nový tunel, vzdialený len o niekoľko sto metrov od toho pôvodného. Super, aspoň nebudú vlaky meškať keď budú jazdiť 160km/h, možno. Možno sa práve pozastavujete nad tým, ako súvisí nejaký tunel a železnica s baníctvom. V tomto prípade však súvislosť s baníctvom skutočne existuje, a nejde len tak o hocijaké baníctvo. Znovu sa stretávame s uránom. 


Už dávnejšie som písal dva blogy o štôlnach Eliška a Katarína, no dnes sa ku nim znovu vrátim. Do hry však pribudne ešte jedna šachta - bezmenná jama č.4. Tieto banské diela boli vytvorené za účelom prieskumu ložiska uránovej rudy, ktoré sa ukrýva v hlbinách kopca. O prítomnosti uránu napovedá aj stará banská mapa štôlne č.4, ktorá zaznamenáva aj úroveň radiácie v každej časti horizontu. Podstatné je taktiež zmieniť, že toto ložisko sa nikdy neťažilo, a tak v podzemí ostala viac menej nedotknutá zásoba uránu. Hoci o nízkej koncentrácii a kvalite, no stále tam je. 

Už možno začínate chápať, kam mierim. Ložisko uránu a nový tunel ku sebe veľmi nepasujú. Našťastie žijeme v krajine, v ktorej je možné aj nemožné, a tak sa niekto rozhodol, že trasa nového železničného tunela povedie práve cez uránové ložisko, prípadne v jeho tesnej blízkosti. 

O účinkoch radiácie na ľudský organizmus písať nebudem, tie viac menej poznáme azda všetci. Z tohto dôvodu je pre mňa nepochopiteľné, že zodpovedný úrad vydal povolenie na výstavbu tunelu v lokalite, kde je potvrdené a na mapách zaznamenané ložisko rádioaktívnej rudy. 

Keďže sa o lokalitu relatívne nedávno zaujímala aj istá zahraničná spoločnosť venujúca sa prieskumu a ťažbe rádioaktívnych rúd, uskutočnili sa tu aj prieskumné vrty. Bez povolenia by sa však takáto činnosť robiť nedala, a povolenie udelil rovnaký úrad, ako v prípade tunelu (povolenie pre trhacie práce). Okrem toho taktiež úrad eviduje banské diela, ktoré som spomínal v úvode blogu. Na nevedomosť o ložisku sa teda vyhovoriť nedá, koniec koncov, ložiská rúd podliehajú databáze. Na každom ložisku sa určujú bilančné, predpokladané a iné zásoby, a rovnako to je aj v prípade U rúd. 

Ak by sme však zabudli na to, že už v minulosti na ložisku prebiehali prieskumné práce, o uráne by sme sa dozvedeli tak či tak. Keďže tunel sa razí popod kopec, musí sa uskutočniť geologický prieskum o charaktere a zložení hornín v kopci, kadiaľ tunel povedie. Prítomnosť uránu by sa teda mohla ukázať aj v tomto prípade. Pri geológii ešte chvíľu ostaneme. Za predpokladu, že je rovnaká, ako geológia naprotivejšieho kopca, môžeme sa rozprávať o poruchách poklesového a prešmykového charakteru. Tento fakt sa nám potvrdil aj na strane plánovaného zápandého portálu tunelu, kde sa strop jednej z prieskumných štôlní samovoľne zrútil. V prípade druhej štôlne - štôlne Eliška, je situácia podobná. Hneď v úvode sú prítomné 3 mohutné závaly a početné poruchy viditeľné voľným okom. Čo iné by sa aj dalo v zlepencoch a bridliciach čakať... 

Na záver si položme ešte jednu otázku. Ak sa už tunel začne napriek všetkému raziť, čo sa urobí s rúbaninou, teda vyťaženou horninou? Kam sa uskladní? Netreba zabudnúť, že môže okrem iného obsahovať aj rádioaktívny uraninit. Bude sa rúbanina upravovať, alebo skončí navezená niekde na kope? Aké budú dopady na obyvateľov neďalekej obce a životné prostredie?

Okrem iného sa razenie tunelu dotkne aj banských diel. Ak sa na ne narazí, pravdepodobne sa len zalejú betónom a vybavené. Ak nie, stále existuje možnosť, že ich poškodia odstrely počas razenia. V oboch prípadoch to znamená ich zánik.


Odkazy:

- video o plánovanej trase tunelu:

https://youtu.be/wFw3y5DcqwY?si=MgzQ5gkeaxctwDJh

- článok:

https://podkapotou.zoznam.sk/cl/1005027/2877837/Uvodna-faza-obnovy-zeleznicnej-trate-Poprad-Tatry---Vydrnik-pokracuje